اعتماد: در حالي که وزير صنايع و معادن چند روز پيش مدعي شد صنايع بزرگ کشور با حداکثر ظرفيت خود به توليد مشغولند، آخرين آمار منتشرشده درباره وضعيت توليد خودرو از کاهش شديد 15 نوع خودرو در شش کارخانه بزرگ خودرو کشور حکايت دارد.

آخرين آماري که سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران روز گذشته درباره عملکرد خودروسازان کشور منتشر کرد حاکي از آن است که در شش ماه گذشته هفت نوع خودرو سواري و هشت نوع خودرو سنگين در شرکت هاي خودروساز دولتي با کاهش شديد توليد مواجه بوده به طوري که توليد برخي از خودروها به طور کامل متوقف شده است. از خودروسازهاي خصوصي نيز خبر مي رسد توليد در برخي شرکت ها کاملاً متوقف شده يا اينکه در پايين ترين ظرفيت خود مشغول کارند. مشتريان خودروهاي توليد بخش خصوصي در حالي که ماه هاست ميليون ها تومان به برخي از شرکت ها بابت تحويل خودرو پرداخته اند، اينک هر روز با مراجعه به دفاتر نمايندگي آنها تجمعاتي در اعتراض به وضع موجود برگزار مي کنند چراکه کارخانه هاي بخش خصوصي به سبب مشکلات مالي توان توليد خودرو را ندارند.   خودروسازهاي دولتي نيز به دليل آنچه مشکلات مالي خوانده شده در توليد برخي محصولات که قطعاتش وابسته به خارج است با مشکل مواجه شده اند. اين موضوع را نيز احمد قلعه باني رئيس سازمان گسترش و نوسازي ايران به تاييد رسانده و گفته دليل کاهش توليد برخي از خودروها، مشکلات مالي خودروسازان کشور و عدم توانايي آنها در پرداخت به موقع بدهي هايشان است.

کاهش شديد توليد اتوبوس و کاميون

بررسي وضعيت توليد خودروهاي سنگين (انواع اتوبوس، ميني بوس و کاميون) و تجاري (انواع وانت) از کاهش شديد توليد در سه شرکت ايران خودروديزل، سايپاديزل و زامياد خبر مي دهد به طوري که ايران خودروديزل نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد، سايپاديزل 69 درصد و زامياد 41 درصد کاهش توليد داشته اند.

ايران خودروديزل در حالي که يکي از قديمي ترين خودروسازان سنگين در خاورميانه به شمار مي آيد طي شش ماه گذشته تنها پنج هزار و 300 دستگاه انواع کاميون و اتوبوس را به توليد رسانده که سه هزار و 300 دستگاه از اين تعداد را انواع کاميون و کاميونت، يک هزار و 256 دستگاه را ميني بوس و تنها 547 دستگاه را اتوبوس تشکيل مي دهد. اين در حالي است که با توجه به بحث افزايش توان ناوگان حمل و نقل عمومي، کلانشهرهاي کشور نياز فوري به اتوبوس دارند و مجبورند براي تامين آن دست به دامان اتوبوس سازهاي چيني شوند. اين شرکت توليد ون غزال را که سال پيش آغاز کرده بود کاملاً متوقف کرده تا همچنان ون هاي مورد نياز ناوگان تاکسيراني کشور نيز از چين وارد شود. روزگار سايپاديزل از رقيبش وخيم تر است. اين شرکت طي شش ماه گذشته تنها يک هزار و 364 دستگاه انواع کشنده و کاميون به توليد رسانده تا نسبت به توليد چهار هزار و 400 دستگاهي سال گذشته، 69 درصد کاهش توليد را به خود ببيند.

زامياد ديگر شرکت توليدکننده خودروهاي سنگين طي شش ماه گذشته پنج دستگاه اتوبوس، 185 دستگاه ميني بوس و 219 دستگاه کاميون به توليد رسانده است تا بخش بزرگي از ظرفيت توليد اين شرکت خالي بماند. اين شرکت نزديک به 19 هزار دستگاه نيسان وانت توليد کرده که نسبت به سال پيش در توليد نيسان وانت 42 درصد کاهش توليد مشاهده مي شود. وضعيت نامناسب توليد در بخش خودرو سنگين کشور در حالي صورت مي گيرد که سال هاست برندهاي معتبري همچون بنز و ولوو با دو شرکت ايران خودرو و سايپا مشغول همکاري هستند و محصولات تحت برند اين شرکت ها را به توليد مي رسانند اما پس از گذشت سال ها با توجه به امکانات گسترده خط توليد و حمايت هاي دولت هيچ گاه نتوانسته اند در ظرفيت بالا خودرو به توليد برسانند تا دولت مجبور شود براي تامين بخشي از کاميون، اتوبوس و ميني بوس کشور دست به دامان خودروسازهاي چيني شود.

وضعيت توليد ال-90

اين آمار بيانگر آن است که در ايران خودرو توليد تندر 90 ، 77 درصد کاهش يافته به طوري که در شش ماه گذشته تنها سه هزار دستگاه از اين خودرو به توليد رسيده است. قرارداد ال-90که در دولت اصلاحات به امضا رسيد اگر درست اجرا مي شد اکنون بايد بيش از 150 هزار دستگاه تندر 90 با قيمت رقابتي در دو شرکت ايران خودرو و سايپا به توليد مي رسيد. حتي بنا بود پس از سه سال از اجراي اين قرارداد مدل هاي جديد اين خودرو که هم اکنون در بازارهاي اروپايي به فروش مي رسد به طور همزمان در ايران به توليد برسد که با روي کار آمدن دولت نهم نه تنها اين قرارداد به اجرا نرسيد بلکه بحث توليد مدل هاي جديد ال-90 به فراموشي سپرده شد.

آخرين خبرها از توقف توليد تندر 90 در ايران خودرو به سبب مشکلات مالي اين شرکت حکايت دارد. توليد اين خودرو در چهارشنبه و پنجشنبه پيش به دليل نرسيدن قطعات مورد نياز کاملاً متوقف شد تا مشترياني که ماه هاست براي خريد اين خودرو پول خود را به دست خودروسازان داده اند از سرنوشت پول شان و تاريخ تحويل خودرو مورد نظرشان بي اطلاع بمانند. برخي مشتريان خبر داده اند ايران خودرو اخيراً طي تماسي با آنها پيشنهاد داده چون مشخص نيست چه تاريخي تندر 90 را برايشان توليد کنند، بهتر است بروند 206 بخرند. حال اينکه 206 اصولاً خودرويي هاچ بک و تندر 90 صندوقدار است و تفاوت موتوري شان از زمين تا آسمان است. اين شرکت در اقدامي عجيب چند ماه پيش از مشتريان خواسته بود براي خودرويي با برند رنو ثبت نام کنند اما حال که موعد تحويل فرا رسيده از آنان خواسته خودرويي با برند پژو تحويل بگيرند.

افزايش شمارگان خودروهاي قرن بيستمي

به غير از ال -90، خودروهاي پژو روآ با 44 درصد، سوزوکي (گراندويتارا) با 28 درصد، سواري مرسدس بنز با شش درصد، ريو با 14 درصد، ماکسيما با چهار درصد و خودروهاي دو ديفرانسيل (رونيز) با 26 درصد کاهش توليد مواجه شده اند.

اين کاهش توليد در حالي صورت مي گيرد که در عوض آن محصول جديدي جايگزين نشده و تنها شمارگان خودروهاي قديمي همچون پژو 405، زانتيا، پژو پارس، پرايد و... افزايش يافته است.

در همين حال پرايد همچنان پرشمارگان ترين خودرو کشور است تا اين خودرو قديمي که از سوي پليس راهنمايي و رانندگي ايران ناايمن ترين خودرو سواري کشور نام گذاري شد همچنان در صدر توليد خودروهاي دولتي باشد.

تا پايان شهريور، 250 هزار دستگاه پرايد به توليد رسيده تا 50 درصد کل خودروهاي سواري کشور به اين خودرو قرن بيستمي اختصاص يابد. پس از پرايد، پژو 405 با توليد 45 هزار دستگاه با اختلافي 200 هزار تايي نسبت به پرايد در رده دوم پرشمارگان ترين خودرو کشور قرار گرفته تا يک خودرو ديگر قرن بيستمي در صدر جدول توليد خودروهاي سواري کشور قرار گيرد.

رشد فقط شش درصد

اين آمار نشان مي دهد تا پايان شهريورماه در مجموع دو گروه خودروسازي سايپا و ايران خودرو، 578 هزار و 408 دستگاه انواع خودرو سواري، تجاري و سنگين را به توليد رسانده اند که نسبت به سال 87، تنها شش درصد رشد داشته است.

از اين تعداد خودرو، 299 هزار دستگاه سهم گروه سايپا و 279 هزار دستگاه سهم گروه ايران خودرو است تا اين دو خودروساز دولتي با در اختيار داشتن 98 درصد توليد انواع خودرو تنها دو درصد از توليد خودرو را به بخش خصوصي اختصاص دهند.

تاريخ : | | نویسنده : m-mohtashami |
رپورتاژ
شناخت کلی از محصولات فلزی و انواع آن
جشن عروسی
همه چیز درباره جراحی زیبایی بینی
حمل نخاله ساختمانی و ضایعات عمرانی
جراحی زیبایی سینه و پروتز
دوربین مداربسته دیجی همکار
جدیدترین تجهیزات تالار
آیا گنج یاب ها شبیه فلزیاب و طلایاب هستند؟ - شرکت فلزیاب تیوا
دوربین مداربسته
چاپ کتاب در یک ماه با هزینه زیر یک میلیون تومان
پاسخ به 7 سوال رایج در مورد عصب کشی دندان
پذیرش مقاله در مجلات معتبر ISI و اسکوپوس
روغن خراطین اصل
تفاوت دینگ با اپلیکیشن‌های تاکسی‌یاب آنلاین
انجام پایان نامه
تاریخچه تغییر سرمربی در تیم استقلال تهران
انجام پایان نامه
زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟
زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟
نمایندگی برندها در ایران

لینک های مفید
آموزش مجازی | تور مسافرتی | خودرو | تور استانبول |

قدرت گرفته از : پانا بلاگ


.: :.